Viser innlegg med etiketten mønstermekking. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mønstermekking. Vis alle innlegg

lørdag 11. juni 2016

Hesteskoshorts klar for galopp :)

Hvis noen skulle få lyst til å strikke en Hesteskoshorts til en liten en, så gleder det meg stort å kunne annonsere at: Kan du vel! Mønsteret er herved utgitt :)) Jippi og knegg!

 En i beige, og med sukkertøyfarget snor..

Horseshoeshorts, my pattern.

..Og en i lys, lys grå, med koksgrå snor:


Du trenger ikke være medlem av Ravelry heller, bare følg lenken på siden her, og ta en titt  :) 


Ha en fin dag!

torsdag 26. mai 2016

Så var a i gang igjen..

Joda, det strikkes, regnes, strikkes og regnes, og regnes atter igjen.. Et par nye kortbukseideer er i emning. Strikker hun ikke annet enn shortser, denne? Joda, men når (h)jerne(n)t er varm(t), må mønster smies, for å si det sånn.

Denne kommer til å hete Ullfuglen:



Denne skal få navnet Hesteskoshorts :)


Kortbuksene er tiltenkt å passe godt til både gutter og jenter, de er raske å strikke, passer utmerket til gaver, og mønster kommer sånn helt plutselig :))

Ha en fin dag!

mandag 15. februar 2016

Strikkemønster på kortbukser :))

Strikkemønster ute i det fri :)

Veldig magekriblende, men tjohei: Hele to mønster er ute for salg nå: 


og..


Litt nervepirrende altså, men aller, aller mest moro. Begge kortbuksene er enkle og kjappe å strikke og har ingenting av montering ved seg heller :) De sitter fint på, og passer like godt til gutt og jente. Hvis du har lyst til å ta en titt, står de til høyre i sidebaren på bloggen her, eller du kan gå via linken under bildet, til Ravelry. (Trenger ikke være medlem) 

Garnforslagene er Pt2, Tove og Ask Hifa, men de har blitt strikket i blant annet Baby Alpaca Silk og Järbo Garn, og det så også veldig fint ut.

Så gjenstår det om jeg tør å våge meg ut på oversetting til engelsk.. Må kvinne meg opp litt først kanskje. Jeg er veldig glad i å strikke etter engelske oppskrifter, men å skrive det...uæ, scaryyy :)) 

Uansett: Mønstermekking er boblende gøy! 


Ha en fin dag! 

tirsdag 29. desember 2015

Så det jeg strikket for å gi bort til jul:

Julegavestrikken:

Christmas presents for my dad, and two of my brothers.

 Tre luer til Pappapott og to brødrepott.. 
Strikket i Nepal, myke og varme.

 Short pants with diamond lace pattern for my youngest nephew.

Minstenevø fikk kortbukse med hullmønster, egenkomponert oppskrift, strikket i Tove. Denne måtte jeg virkelig få opp strikkefarten for å få ferdig, men det ble den. På formiddagen lille julaften..

Og eldstenevø fikk Bikubeshortsen jeg strikket for noen uker siden, her:

Så da strikker jeg litt videre jeg da. Uten tidspress :)
Ha en fin dag!

lørdag 14. november 2015

Bikubeshorts in the making..

Men kan man se at det er bier på snorene? Tjæh, kanskje ikke helt anatomisk korrekt gjengitt, men stilistisk gjengitt da. Med følehorn også, faktish. 


Denne saken er ikke heelt ferdigtenkt proposjonsmessig i mønsteret, men jeg er da i gang :)

Bee My Honey shorts in the making, pattern wise.. 

Om jeg strikker noe annet enn kortbukser? Mjæ, joda. Optimistisk nok har jeg lagt opp til en kjole til Lillestoresøster, og så har jeg både en liten jakke til minsten og en genser til meg selv på pinnene og.. Jeg har vel egentlig ikke tid til å sitte her og trykke, når jeg tenker meg om. Vi strikkes!

Ha en fin dag!

søndag 8. november 2015

Som fot i mose..

.. denne kortbuksa har et hullmønster framme, som ikke kommer helt fram på bildene. 

Another pattern in my little black notebook.. 

Cat's paw, har jeg sett det heter på engelsk. Nuvel. Tredje skisse på mønstermekkebordet dette, men kun i form av tall og hieroglyfer med blyant i en liten svart notisbok i strikkekroken :)


Ekstra lang snor i kontrastfarge, tredd i dobbelt hullrad, går i kryss midt bak. Jeg var litt spent på om det ville funke sånn praktisk du vet; av og på, snøre og knyte. Det viste seg å gå helt fint :) Tipp topp, tommel opp. 


Som vanlig strikket i tynt ullgarn, men nå har jeg klart å glemme hva slags. Denne går inn i ullguttens garderobe. Ja, han har noen fra før. Pytt, det gjøkke ting. De er i bruk. We happy :))

Ha en ullfin dag!

torsdag 5. november 2015

Mer mønstermekk, ikke borte vekk.

Å, vi er vel på kortbuksekjøret fremdeles her til bloggs. Fordi det er så gøy!


Dette er neste lille skisse på mønstermekkebordet. Litt justeringer må til før den blir klar til nedskriving, men ideen er omtrent sånn. Denne gangen er garnet Pure wool fra Pickles, og snora selvfølgelig i en rød kontrastfarge. Hurra for strikkemølle :)) 

Nå skal jeg ikke selge bjørnen før skinnet er skutt her, men håpet er at denne også skal få et nedskrevet og fullt ut forståelig mønster til seg. Etterhvert og med tid og stunder, som det så fint heter..


Denne "kladden" går i gavekassa. Kanskje den får varme en liten stump etter jul en gang.. Dette mønsteret har jeg en helt egen plan for også, skal bare justere farge og diverse. Stay tuned, som kidsa sier.

Ha en fin dag!

torsdag 22. oktober 2015

Mønstermekking og korbuksekjærlighet.

Jeg synes altså at strikka kortbukser på småtasser er noe helt spesielt voldsomt sjarmerende. Og så er jeg så glad for at Veslegull vil bruke de jeg strikker til han. Så glad er jeg for det faktisk, at jeg har begynt å komponere egne mønster også. Dette er den første.. 

 Knitted short pants for my littlest gent. My own pattern. Trying to write it down :)

Ullgutten 

Rilledelen skal kanskje bli litt enklere i uttrykket, men ellers er jeg fornøyd. Planen er at dette, med tid og stunder, kan bli et lesbart og tolkbart mønster for andre enn meg selv også, he he. Et veldig ukjent landskap å prøve seg inn i, men veldig spennende :)


Garnet i kortbuksa, er Ask Hifa. Med en skikkelig sterk grønnfarge jeg falt sånn for, dog litt vanskelig å gjengi sånn fotografisk.

Ha en fin dag!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...