Viser innlegg med etiketten Barn. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Barn. Vis alle innlegg

lørdag 11. juni 2016

Hesteskoshorts klar for galopp :)

Hvis noen skulle få lyst til å strikke en Hesteskoshorts til en liten en, så gleder det meg stort å kunne annonsere at: Kan du vel! Mønsteret er herved utgitt :)) Jippi og knegg!

 En i beige, og med sukkertøyfarget snor..

Horseshoeshorts, my pattern.

..Og en i lys, lys grå, med koksgrå snor:


Du trenger ikke være medlem av Ravelry heller, bare følg lenken på siden her, og ta en titt  :) 


Ha en fin dag!

torsdag 26. mai 2016

Så var a i gang igjen..

Joda, det strikkes, regnes, strikkes og regnes, og regnes atter igjen.. Et par nye kortbukseideer er i emning. Strikker hun ikke annet enn shortser, denne? Joda, men når (h)jerne(n)t er varm(t), må mønster smies, for å si det sånn.

Denne kommer til å hete Ullfuglen:



Denne skal få navnet Hesteskoshorts :)


Kortbuksene er tiltenkt å passe godt til både gutter og jenter, de er raske å strikke, passer utmerket til gaver, og mønster kommer sånn helt plutselig :))

Ha en fin dag!

mandag 18. april 2016

Tullekjole til Lillestoresøster

Tullekjole er ikke tull, men en skikkelig langsomstrikk i tynn ull.

A knitted dress in thin wool for my youngest girl, perfect for spring :)

Denne har tatt sin tid å få ferdig, og andre ting har sneket i strikkekøen, men nå er den da altså ferdig, og i bruk. Lillestoresøster valgte ut den spreke vårgrønne fargen fra Pickles pure wool - lageret selv, og jeg må si jeg synes det ble både friskt, kult og fint. Lua hun har på, har den unge damen forøvrig strikket selv :) 


Hele den yrgrønne kreasjonen veier under 200 gr (!) Jeg strikket den ekstra lang, for jeg håper vi kan ta den frem igjen til høsten også). En kjole til en snart 9-åring på under to nøster, det altså folkens: En aldri så liten applaus er på sin plass. - Og, som vi sier det i traktene jeg kommer fra: Heskleg drugt gån! (Kan oversettes med: Innmari drøyt garn) 



Oppskriften til denne, finnes i boka Strik til banditter, men jeg har som vanlig valgt tynnere garn og pinner, løsstrikkerske som jeg nå en gang er. Uansett: Jente fornøyd, strikkemor fornøyd. Kan ikke be om mer :)

Ha en fin dag!

mandag 28. mars 2016

Restefest, jakkefest, fargefest, ingen protest!

Strikkerestefargejakkefestmottaker:

Knitted cardi in scrap yarn for my eldest little Gent..

Jeg tok utgangspunkt i 70-tallsjakken fra Den store guttestrikkeboka, fant frem diverse restegarnsbunter av tynn ull og strikket striper av hjertens lyst. Intet nytt garn nyinnkjøpt til denne darlingen, nei. Til og med de appelsinfargede knappene er fra lageret, og knappehullene er tilpasset etter antallet jeg hadde. Strikket rundt og rundt og strikket inn fargeskifttrådene i klippekanten = nesten ingen tråder å feste = enda mer fest!


Stripestrikk er magisk, så vips så har jakka vært ferdig en god stund, faktish. I bruk også. Lillestorebror er godt fargeoppdratt, og glad i en god slump med farger, så denne ble godkjent:)

Diverse rester av PT2, Tove, Finull, Ask og Pickles Pure Wool gikk med til denne lette, varme fargeklatten. Restegarn er gøy! (Jeg har mer, også. *Host* Ganske mye, egentlig.)

Ha en fin dag!

fredag 4. mars 2016

Kostymedramastrikk uten dramatikk


Eldste avlegger i sitt London Eyre Shawl som hun brukte som kostyme på en konsert med flere musikkstykker fra musikalen Les Miserables. Strikket i en gråbrun farge for å prøve å få til litt slitt, gammelt Dickensk preg.. Sammen med et lykkefunn av en kjole jeg fant på den lokale bruktbutikken, ikke avbildet her, som jeg farget grå, synes jeg vi fikk stilen bra til. 

Sjalet er strikket i to like stykker og sydd sammen midt bak. Bølgekanten er det forkorta rader som får æren for. Heldigvis en kjappstrikket sak, for tiden var litt knapp. Gratismønster på Ravelry :)

Ha en fin dag!

mandag 15. februar 2016

Strikkemønster på kortbukser :))

Strikkemønster ute i det fri :)

Veldig magekriblende, men tjohei: Hele to mønster er ute for salg nå: 


og..


Litt nervepirrende altså, men aller, aller mest moro. Begge kortbuksene er enkle og kjappe å strikke og har ingenting av montering ved seg heller :) De sitter fint på, og passer like godt til gutt og jente. Hvis du har lyst til å ta en titt, står de til høyre i sidebaren på bloggen her, eller du kan gå via linken under bildet, til Ravelry. (Trenger ikke være medlem) 

Garnforslagene er Pt2, Tove og Ask Hifa, men de har blitt strikket i blant annet Baby Alpaca Silk og Järbo Garn, og det så også veldig fint ut.

Så gjenstår det om jeg tør å våge meg ut på oversetting til engelsk.. Må kvinne meg opp litt først kanskje. Jeg er veldig glad i å strikke etter engelske oppskrifter, men å skrive det...uæ, scaryyy :)) 

Uansett: Mønstermekking er boblende gøy! 


Ha en fin dag! 

tirsdag 29. desember 2015

Så det jeg strikket for å gi bort til jul:

Julegavestrikken:

Christmas presents for my dad, and two of my brothers.

 Tre luer til Pappapott og to brødrepott.. 
Strikket i Nepal, myke og varme.

 Short pants with diamond lace pattern for my youngest nephew.

Minstenevø fikk kortbukse med hullmønster, egenkomponert oppskrift, strikket i Tove. Denne måtte jeg virkelig få opp strikkefarten for å få ferdig, men det ble den. På formiddagen lille julaften..

Og eldstenevø fikk Bikubeshortsen jeg strikket for noen uker siden, her:

Så da strikker jeg litt videre jeg da. Uten tidspress :)
Ha en fin dag!

søndag 8. november 2015

Som fot i mose..

.. denne kortbuksa har et hullmønster framme, som ikke kommer helt fram på bildene. 

Another pattern in my little black notebook.. 

Cat's paw, har jeg sett det heter på engelsk. Nuvel. Tredje skisse på mønstermekkebordet dette, men kun i form av tall og hieroglyfer med blyant i en liten svart notisbok i strikkekroken :)


Ekstra lang snor i kontrastfarge, tredd i dobbelt hullrad, går i kryss midt bak. Jeg var litt spent på om det ville funke sånn praktisk du vet; av og på, snøre og knyte. Det viste seg å gå helt fint :) Tipp topp, tommel opp. 


Som vanlig strikket i tynt ullgarn, men nå har jeg klart å glemme hva slags. Denne går inn i ullguttens garderobe. Ja, han har noen fra før. Pytt, det gjøkke ting. De er i bruk. We happy :))

Ha en ullfin dag!

torsdag 5. november 2015

Mer mønstermekk, ikke borte vekk.

Å, vi er vel på kortbuksekjøret fremdeles her til bloggs. Fordi det er så gøy!


Dette er neste lille skisse på mønstermekkebordet. Litt justeringer må til før den blir klar til nedskriving, men ideen er omtrent sånn. Denne gangen er garnet Pure wool fra Pickles, og snora selvfølgelig i en rød kontrastfarge. Hurra for strikkemølle :)) 

Nå skal jeg ikke selge bjørnen før skinnet er skutt her, men håpet er at denne også skal få et nedskrevet og fullt ut forståelig mønster til seg. Etterhvert og med tid og stunder, som det så fint heter..


Denne "kladden" går i gavekassa. Kanskje den får varme en liten stump etter jul en gang.. Dette mønsteret har jeg en helt egen plan for også, skal bare justere farge og diverse. Stay tuned, som kidsa sier.

Ha en fin dag!

søndag 1. november 2015

Fargefest på knotten

En ekte restegarnslue ble til mellom kortbuksestrikkingen. Veslekrok aka Lillestorebror, hadde bruk for en lue, og går ikke av veien for litt farge på tilværelsen han heller. Og godt er det ;)

 My eldest little gent with new wollen hat made of colourful scraps :) 

Her har alskens farger av restegarnssamlingen fått svinge seg i valsen. Det meste av typen tynn ull. Ikkeno oppskrift, bare strikket rett opp til toppen av hodet, og så fellerunder. 


For meg blir slik fargefest også trådfest, for sånn innveving av tråder får jeg ikke til å funke så godt med hyppige fargeskift, men pytt. På et lite plagg blir det egentlig overkommelig trådfest også. 


Lett og varm lue til toppen av kroppen til knotten. 
Ha en fin dag!

søndag 25. oktober 2015

2 bånd, 3 knappestolper, 4 ermer og 13 knapper = jakke

Noen ganger må man noen avgjørelser:

Skal du ta av ermene du har strikket, selv om du ikke oppdaget at de var strikket av et annet fargeparti før du allerede har kommet laaangt opp i raglanfellinga? 
Skal du rekke opp den ene knappestolpen fordi den ble ørelite bred og bølget seg? 
Skal du ha såpass kort avstand mellom knappehullene fordi det er så greit å holde tellinga med fellinga? Vel, hvis svaret er ja, da får du denne:


Jakka blei til slutt til han den var tiltenkt; herr Veslegull. Lillestorebror trenger nok også en tynn ulljakke, så det spørs om ikke strikkepinnene må kvesses til mer jakkestrikk ganske kjapt. 


Fargen var uovertruffen av de grå nyanser: (I hvertfall fra de nøstene fra samme fargebad..) Mørk, mørk melert koksgråsvart Tove. Nam!


Jeg hadde ett, og kun ett bånd i lageret, og heldigvis passet det akkurat da jeg klippet det i to for å sy over klippekantene. (Hå jadda, vi strikker rundtogrundt, plukker opp masker til knappestolper og klipper opp til slutt som en annen strikketøffing)


En tynn, myk, varm og lett anvendelig jakke. Til innebruk såvel som til traktorbruk. 

Ha en fin dag!

torsdag 22. oktober 2015

Mønstermekking og korbuksekjærlighet.

Jeg synes altså at strikka kortbukser på småtasser er noe helt spesielt voldsomt sjarmerende. Og så er jeg så glad for at Veslegull vil bruke de jeg strikker til han. Så glad er jeg for det faktisk, at jeg har begynt å komponere egne mønster også. Dette er den første.. 

 Knitted short pants for my littlest gent. My own pattern. Trying to write it down :)

Ullgutten 

Rilledelen skal kanskje bli litt enklere i uttrykket, men ellers er jeg fornøyd. Planen er at dette, med tid og stunder, kan bli et lesbart og tolkbart mønster for andre enn meg selv også, he he. Et veldig ukjent landskap å prøve seg inn i, men veldig spennende :)


Garnet i kortbuksa, er Ask Hifa. Med en skikkelig sterk grønnfarge jeg falt sånn for, dog litt vanskelig å gjengi sånn fotografisk.

Ha en fin dag!

torsdag 1. oktober 2015

Ins(ta)pirert strikkeshorts til Veslegull

Instagram er farlig. Stjeler strikketiden din og gjør strikkelista enda lengre... Men, Instagram er også en kilde til inspirasjon og ideer: På siden @kvardagslykke, fikk jeg en dag øye på en nydelig liten kortbukse hun hadde strikket etter et "utgammelt" mønster, som hun sa. Jeg bare måtte prøve å lage noe lignende, og dette er min versjon: 


Garnet er Ask, fra Hillesvåg. Jeg har ikke veiet den, men jeg brukte ikke mye av garnet. Etter vask og tørk ble den myk og passe "ullete" uten å gjemme bort strukturen. 


I farta! 


Ullshorts og strømpis i barnehagen. Plagget er godkjent og i bruk. Det gledes!

Ha en fin dag.

fredag 18. september 2015

Storesøsters lakenkjole, en omattattfortelling.



Et gammelt "hvitt" laken har blitt til en hjemmesydd og egenfarget lilla kjole til Storesøster. Dette var jammen et morsomt syprosjekt!


Mønsteret er Geranium dress, som jeg kjøpte i str. 6-12 år. Tutorialen er fyldig og god å følge, med nøyaktige bildebeskrivelser og tekst. 


Den høye 11-åringen har fått kjole i den største størrelsen. Jeg tror ikke det vil være fryktelig vanskelig å "strekke" mønsteret til str 13-14 år heller, om hun skulle ønske seg en ved en seinere anledning. Mønsteret kommer med flere forslag til halsåpninger og ermeløsninger også. 


Lillesøster har også ønsket seg en, så nå ligger det et fint gammelt blåblomstrete laken og venter på saksa :) Tipptopp!

Ha en fin dag!

mandag 7. september 2015

Seleshortsen Ivar er en FO :)

Denne startet jeg på i vår en gang...


Støtte relativt raskt på noe jeg ikke skjønte i oppskriften, stoppet og ga opp. Shortsebitene ble liggende. Sommer kom og gikk, men så: I dag bestemte jeg meg for å få en sy-ufo til å bli en sy-fo, og det har jeg gjort-fo. Yey-fo!


Mønsteret kommer fra barnigjen.no . Her var det også en liten bildeserie, en tutorial, som igrunnen løste det hele for meg. 


Stoffet har jeg fått fra jobben :) Knappene er fra lageret. Fikk litt lyst til å prøve å lage den i forskjellige stoffer også. Trenger kanskje ikke drøye prosessen fra start til FO med flere måneder heller, da gjerna :))


Hepp! 
Ha en fin dag!

tirsdag 28. juli 2015

1 stk seleshorts i kermit-farge, coming up!

I Sandnes sitt hefte Tynn merinoull, fant jeg en nusselig seleshorts med flette.. 


Veslegull trengte jo a b s o l u t t en sånn, bestemte jeg meg for. I vår kjøpte jeg noen nøster babymerino fra Drops i fargen kraftig grønn, som plutselig fikk en rolle i dette prosjektet. 




Noen justeringer i form av tynnere pinner, mindre størrelse og alle lengder i str 4 år, og vips: Et passelig plagg i årets sommervær, her for anledningen presentert på et tørp i Sverige.


Det samme eh..sommerværet fortsetter nå som vi er hjemme i gamlelandet igjen, så kermitshortsen vil få mye brukstid, ser det ut som. Og det er jo bra det da. Bill. merk: Klarformersoltakk.


Uansett; nå er det tid for ufostrikk.

Ha en fin dag!

lørdag 27. juni 2015

Orange is the new.. mandarine

Veslegull har svinset rundt med ny kortbukse for tiden. 


Vi har vært på tur, og fått fylt på saltvannskvoten vår. Fersk, stekt makrell til middag, sand i trusa, skjellsamling, krabbefiske og kveldssol på verandaen med havutsikt. Fine, solrike men også litt vindfulle dager ved kysten: Perfekt strikkeshorts-vær, vil jeg mene og påstå. Denne er fra boka Strikk til Smårollinger, og er en shorts som hører til et sett med jakke. 




Oppskriften var veldig fin, og jeg liker den veldig godt på krabaten; enkel, rett fram kortbukse uten dill. Knall! Og veldig anvendelig :) Me like. 


Garnet med den någet spezielle mandarinfargen, er funnet på ævvropris.. To nøster, toppen. Tror det blir flere av denne buksa. 

Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...