Viser innlegg med etiketten sy. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten sy. Vis alle innlegg

fredag 18. september 2015

Storesøsters lakenkjole, en omattattfortelling.



Et gammelt "hvitt" laken har blitt til en hjemmesydd og egenfarget lilla kjole til Storesøster. Dette var jammen et morsomt syprosjekt!


Mønsteret er Geranium dress, som jeg kjøpte i str. 6-12 år. Tutorialen er fyldig og god å følge, med nøyaktige bildebeskrivelser og tekst. 


Den høye 11-åringen har fått kjole i den største størrelsen. Jeg tror ikke det vil være fryktelig vanskelig å "strekke" mønsteret til str 13-14 år heller, om hun skulle ønske seg en ved en seinere anledning. Mønsteret kommer med flere forslag til halsåpninger og ermeløsninger også. 


Lillesøster har også ønsket seg en, så nå ligger det et fint gammelt blåblomstrete laken og venter på saksa :) Tipptopp!

Ha en fin dag!

mandag 7. september 2015

Seleshortsen Ivar er en FO :)

Denne startet jeg på i vår en gang...


Støtte relativt raskt på noe jeg ikke skjønte i oppskriften, stoppet og ga opp. Shortsebitene ble liggende. Sommer kom og gikk, men så: I dag bestemte jeg meg for å få en sy-ufo til å bli en sy-fo, og det har jeg gjort-fo. Yey-fo!


Mønsteret kommer fra barnigjen.no . Her var det også en liten bildeserie, en tutorial, som igrunnen løste det hele for meg. 


Stoffet har jeg fått fra jobben :) Knappene er fra lageret. Fikk litt lyst til å prøve å lage den i forskjellige stoffer også. Trenger kanskje ikke drøye prosessen fra start til FO med flere måneder heller, da gjerna :))


Hepp! 
Ha en fin dag!

fredag 28. november 2014

Sy større body, på null komma svisj.

I de aller fleste butikker jeg frekventerer, går ikke størrelsene til bodyer lengre enn til 92. Men i vårt tilfelle, så trengs det fremdeles altså fremdeles bodyer i garderoben, så da kom jeg på noe :) Vi kan vel redesigne en løsning på dette problemet? Og det kan vi! Lekende lett er det også:

Så gjør vi så:

Lag ny og større body av to små:

Du trenger: En stoffsaks, to gamle bodyer, en symaskin og ti minutter - topps.

Smukkas med forlenget klesplagg i bruk :)


1. Bestem deg for hvilken body som skal brukes som hoveddel, og hvilken som skal brukes som forlengelse. Her er den stripete hoveddel, og den blå er forlengelsen. 


2. Klipp av mansjetter og nederste del, så langt ned som mulig, av hoveddelen.

3. Klipp av mansjetter og en god del av ermene på forlengelsen.

4. Klipp av nederste del av forlengelsen også, men et godt stykke oppe på bodyen.


5. Vreng forlengelsen, putt den utenpå hoveddelen, og plasser den med retten inn mot retten. Pass på at framsiden ligger på framsiden, så baken kommer bak når man skal kneppe bodyen sammen :)

6. Sy på med sikksakk, elastisk søm eller overlock.

7. Vreng ermene og legg de på samme måte, rett mot rett og søm mot søm. Sy sammen. 



8. Vreng ut og vips, tips: Kle opp den håpefulle i en flunka ny, større og "ingenandreharmakan"-body! Miljø og penger spart. Yei!

Kanskje man får dilla også? Ikke vet jeg, jeg vet ikke om noen, aner ingenting, *host*..


Ha en fin dag!


fredag 19. september 2014

Wonderland dress til Storesøster

...En jersey-debut, vil jeg si. Kragen og mansjettene er fra en gammel genser jeg hadde som liten. Ny, lilla jersey fra S&Stil. 

My eldest girlie with mamamade dress :)

Mønsteret er fra Heidi and Finn, kjøpt via Etsy. Jeg har bare brukt vanlig symaskin, sikksakk og tjohei, og dermed en ny kjole til storejenta. 



Den som bruker lupe, kan sikkert spotte skjønnhetsfeilene, men det hopper vi opp i høstværet og blåser galant i :)



Jenta fornøyd, mammaen fornøyd. Mønster anbefales også. Frister til gjentakelse, må jeg innrømme. Har en overlockmaskin som kikker furtent bort på meg for tiden også... 


Sånn, da kan jeg få igang strikkepinnene igjen. Begynner å nærme seg noe å vise på den fronten her til bloggs også. Plutselig tilbake!

 Ha en fin dag!

fredag 30. mai 2014

Storesøsters gardinkjole

Når skulder krangler og strikkepinnene må vente, kan det av og til dukke opp et visst... sybehov. I boka Girls style finnes mange kjoler å velge i. Av og til finner man en gardin med fine lilla ruter på gjenbruksstasjonen som kan brukes til et syprosjekt.

Big sis in a dress made from an old curtain. 

Lilla gardinruter blir kjole til Storesøster. 


Enkel spencer til større jente. Funker som bare det :)


Storesøster har faktisk brukt den også. Flere ganger, faktisk :)) Yei for mønster som går lengre enn til 122, lizm. Modellene i boka er store i størrelsen, så neste gang kanskje jeg faktisk klipper en størrelse mindre men beholder lengden.. 


Skal bare se om jeg finner en gardin først ;)
Eller dynetrekk for den del ;))

Ha en fin dag!

fredag 2. mai 2014

Sirkuslomme-bukse coming up

Som tidligere nevnt, ville Lillestorebror gjerne ha samme bukser som Veslegull. Men da mamman kan være litt kjapp med mønstersaksa, og klipper flere venstrebein enn noen har godt av, var det igrunn lite annet å gjøre enn å satse på fargerike lommer på buksene han skulle få:

Pants with vintage fabric pockets :) For my eldest gent.





Nå synes både mor og sønn at dette gjorde seg veldig godt, egentlig. Så da så! Buksa er ellers laget av noe tynt stretsj-jeansstoff fra Stoff&stil. 

 Lommeimprovisasjon..

Passer godt til sånne små kjekkaser som liker å få luft i sveisen på trampolina en solfylt vårdag :D Jeg ser at mamman bør få fart på hårklippesaksa før 17.mai også, jammenmei... *host* 




Siden jeg har en skulder som krangler litt for tiden (arrrgh!), har symaskina hvisket trøstefullt. Mulig det kommer mer søm :) Mangler ikke på stoff som ligger på vent i skuffer og skap her til bloggs, jaffal. 

Ho-hoiii!

Ha en fin dag!

torsdag 24. april 2014

Sirkusbukse, buksesirkus

Jeg kjøpte et gammelt babydynetrekk for litt siden, og hadde skumle planer om å sy bukse til både Veslegull og Lillestorebror. 


I dag fikk jeg både tid og ånd, rusket fram klassikaren "Børnetøj du selv kan sy", Günter, og klippet ut mønster til bukse med elastikk. Så langt, så vel. 

Sjøgrønn babycord fra S&stil, babydynetrekk med ville dyr, blomster og fluesopp...

Da jeg begynte å sy spetakkelet sammen, oppførte ikke mønsterdelene seg noe ålright, det hele så merkelig ut.. Har man klippet feil mon tro? Jaja, klippe og justere, det årnær seg vel, tenkte jeg. Det viste seg at jeg hadde glemt å snu tøyet da jeg skulle klippe høyrebeinet, så den buksa blei en ergonomisk og motorisk utfordring, for å si det mildt. (Jada, jeg sydde den helt ferdig, med elastikk og alt..) Så, da heiv jeg meg rundt og sydde en til. Riktig denne gang. 



Vi er fornøyde også, Veslegull og mamman. Så fornøyde at det er umulig å holde fua rolig så mamman kan få ta et nogenlunde skarpt bilde. Jepp :)


Og Lillestorebror? Han ville også ha bukse med sirkustøy. Da tar vi den famøse venstrebuksa og klipper lommer av som han kan få på sin versjon, tenker jeg. 

Ha en fin dag!

lørdag 8. mars 2014

En hund etter karneval?

Lillestorebrors barnehage arrangerte sitt årvisse karneval for litt siden. Som vanlig kom det litt eh.. bardus på, for å si det som det er.
Little Big Brother in his costume. Grey dog with black spots. Cute as a button :)
Noen ganger kan det lønne seg å grave litt i gjemmene hjemmet, og joda: Et sølvrev-lignende tøystykke fra et lyst øyeblikk på Stoff og Stil for noen år tilbake dukket opp. Men avtalen var jo hund, ikke sølvrev, eller sel for den del, så da måtte fantasien kobles inn, sammen med enda mer graving: Voila; svart filt! Klippe, klippe, sikksakk og vips: hundepels, ja?



Mitt trumfkort (enn så lenge) er denne boka. Jeg tok utgangspunkt i marihøne-mønsteret (med hette), improviserte hale og ører med innsider i svart filt og lot det stå til. Heldigvis ble kostymet mer enn godtatt, selv uten at teatersminke-gravingen førte til resultater. Gutten ble hund, han! Moro hadde han hatt det i barnehagen også :) Mission accomplished!


Flere bilder fra tidligere kostymemakeri? Se her, her og her ;)

Ha en fin dag!

lørdag 27. april 2013

En Give away, flere loddmuligheter


Er du litt som meg, så er dette akkurat det du trenger nå som våren og påfølgende sommer sniker seg på: Nyttige prydelige møffins, helt uten sukker, karbs og fett, bare naturlige ingredienser. En glede for dine knappenåler, (- og målebånd ;))


Cupcake pincushions
A give away:

Reglene er ganske enkle:

1 lodd for kommentar på dette innlegget :)
2 lodd til, hvis du linker til dette innlegget på egen blogg eller annet vis. Bruk gjerne bildet ovenfor.

Til sammen mulighet for å ta 3 lodd 

Husk å legge ved en mailadresse jeg kan nå deg på hvis du er uten blogg. Si også fra hvor mange lodd du tar. (Til dere som tok lodd i det opprinnelige innlegget: Si kun i fra hvis dere ønsker de to ekstraloddene =)
3 vinnere trekkes 26.mai :)

Lykke til!

Nåleputene er en versjon av denne boka.
Ha en fin dag!

onsdag 5. desember 2012

Som i eit eventyr

Storesøster skulle spille Askepott på juleavslutninga. Så da måtte mor diskutere nøye med symaskina igjen. (Kjøpe kostyme, sier du? Håh, neiiiida!) 

Big sis needed a dress for a school play. So, we sewed and we sewed =)

Heldigvis finnes det nå også en overlock-symaskin i dette huset (Takk, mamma=), så proffsiga sømmer kunne syes i vill fart etter at alt fikle-fakkelet var ferdigdiskutert med spetakkelet. Storesøster fikk prinsessekjole akkurat tidsnok til generalprøva, så vi ble enige til slutt.


 Moro å svinge seg i kostymer selv om man er stor jente blitt :)



Jeg brukte det samme mønsteret som sist, men denne gangen med litt godt med sømrom og god lengde på skjørtedelen. Funka som ei kule =) Stoffene er også denne gangen en blanding av gamle gardiner og div dynetrekk og salgstoffbiter fra Panduro og StoffogStil. Miks og mætsj og kjør kroklisser i gull, tjohei!


Ha en fin dag!

fredag 2. november 2012

Hallo Vevkjerring

Hallovenn er tingen her i huset. Iallefall så lenge mamman i huset får det siste ordet. Massevis av morsomme aktiviteter, kostymer, godteri, glade barn og foreldre og en god sak eller to - kan det bli bedre? Think not! Storesøster fikk være noe litt skummelt denne gangen:


Big Sister went as a spider this year. Costume was made of felt, pantyhoses and a whole lot of wadding.. My sewing machine is not a friend of mine anymore ;) Big Sis was happy, though

(Bildene er tatt et par dager etter Hallovenn-feiring, så følehornene hadde gått fløyten.)

Symaskina mi er ikke venn med meg lengre etter å ha jobbet seg gjennom masse strømpebukser med vattfyll og diverse filtlag, men pyttsann hei, Storesøster var happy!



Oppskriften på herligheten, hvis noen skulle føle seg fristet: Denne boka er et oppkomme av kule kostymer;)

Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...