tirsdag 15. mars 2011

Mange groviser, faktisk!

Dette ble de beste kanelbollene jeg noensinne har laget, og i tillegg er det mye tygg i dem =)


 Eventyret begynte i går, da målte jeg opp 4 dl havregryn og 1 dl sammalt grov hvete med 1 liter vann, blandet godt og satte til hvile i kjøleskapet natten over. (Ikke jeg altså, men havreblandingen=)
Kanelboller i langpanne(r)
300 g smør
1 l vann
4 dl havregryn
1 dl sammalt grov hvete
2 poser tørrgjær
ca 1,3 kg hvetemel
2 dl sukker
1 ts salt
3 egg

Fyll:
150 g mykt smør
1 1/2 dl sukker
1 toppet ss kanel

Smelt smøret i en stor kjele, hell i havreblandingen og varm til fingervarme. Bland de tørre ingrediensene sammen i en bakebolle, hell i smør/havreblandingen, samt eggene, og elt godt. Heves.
Del opp deigen i 4 deler, kjevle og smør på det sammenrørte fyllet. Rull til pølser og skjær opp i ca 1 1/2 cm tykke biter som settes sammen med litt mellomrom i en langpanne med bakepapir. (Jeg fikk nok til en stor og en liten langpanne) Heves godt, strø over perlesukker og stekes ved 225 varme på nederste rille, til alt har fått god farge, ca 10 min. Avkjøles på rist, bryt av og nyt =)
(Tips: Glemte du havregryn i vann i går, vil jeg tro det går like bra å småkoke blandingen til en grøt i 10 minutter, og smelte smøret oppi, avkjøl til fingervarme, fortsette som om ingenting har hendt..)
Ha en fin dag!





1 kommentar:

Tusen takk for at du vil bruke tid på en kommentar her hos meg :) Jeg beklager ordbekreftelsen, men håper det går greit å kommentere likevel. Mvh Siv

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...